دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

ورزش راهي براي درمان افسردگي

اين وبلاگ درباره ي ورزش است

ورزش راهي براي درمان افسردگي

۱۱۶ بازديد

ورزش راهي براي درمان :

زمينه ايجاد بيماريهاي رواني، بحث پيرامون انتقال دهنده هاي عصبي و عدم كاركرد صحيح آن (كاهش يا افزايش دوپامين و سروتونين و...) در بروز بيماريهاي رواني انكارناپذير است و يكي ديگر از تأثيرات مثبت ورزش تنظيم در ميزان انتقال دهنده هاي عصبي در سلول عصبي و در نتيجه تعادل و توازن در كاركرد عصبي شخص و كاهش حالت نابهنجاري هاي رواني است.

در مطالعه دكتر وايلس 1150 مرد انگليسي ميانسال طي 10 سال مورد بررسي قرار گرفتند و نتيجه تحقيق حاكي از آن بود مرداني كه ورزش منظم دارند يك چهارم كمتر از سايرين به حالت افسردگي يا بيماري هاي اضطراري دچار مي شوند.

مدت ها است كه فعاليت بدني به عنوان راهي براي كسب تناسب اندام و رفع فشار خون بالا، ديابت، چاقي و ديگر بيماري ها هواداران خود را دارد. تحقيقات در حال گسترش نشان مي دهد كه فعاليت جسمي مي تواند سبب تخفيف نشانه هاي برخي اختلالات رواني مثل اضطراب و افسردگي و مانع عود بعد از درمان شود.

ورزش منظم سلامت جسمي و روحي راحفظ مي كند به اين صورت كه با كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن اميد به زندگي را افزايش مي دهد و باعث ايجاد شور و نشاط (رفع افسردگي ) جهت انجام فعاليت هاي روزانه مي گردد . 

ورزش صحيح به بدن كمك مي كند تا در كنترل سيستم عصبي به دست آوردن اعتماد به نفس ، كاركردن و تصميم گيري صحيح در شرايط بحراني موفق تر عمل كند . افسردگي و فشار روحي به غير از آن كه با شرايط روحي و اعتماد به نفس شخص در ارتباط مي باشد با شرايط جسماني نيز مرتبط است .

انجام تمرينات ورزشي باعث مي شود بدن فشار خون خود را تنظيم كند و سيستم هاي عصبي در مواقع خاصي عكس العمل بهتر نشان دهند . به اين ترتيب بدن مي تواند كنترل بهتري در شرايط بحراني و فشارهاي روحي داشته باشد . از سويي قدرتمند شدن عضلات باعث مي شود شخص از نظر تيپ بدني بتواند اعتماد به نفس بيشتري داشته باشد . 

انجام هر نوع ورزشي به طور مستمر و از روي برنامه قابليت غلبه بر افسردگي را افزايش مي دهد اما مي توان گفت هرچه ورزش داراي حالت استقامتي باشد نقش بيشتري د ركاهش افسردگي ايفا مي كند .

ورزش مستمر به طوريكه بدن شروع به تعرق كند و،به طور كلي ورزش توام با تعريق و افزايش ضربان قلب ،كاهش اضطراب و افسردگي را سبب مي شود همچنين باعث افزايش ترشح آنزيم هاي اندورفين، دانپورفين و انكفالين شده كه اثر تسكين دهنده و آرامش بخش دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.